Демилгелер Келечек муунга инвестициялоо «Көчмө өнүгүү борбору»

10.04.2014

Балдарыңарды кантип акылдуураак кылуу керек: илим ырастаган 10 кадам

Балдарыңарды кантип акылдуураак кылуу керек: илим ырастаган 10 кадам

("The Week", АКШ)

 

 

Иш башы үчүн аларга китеп окуп бербестен, алар менен бирге китеп окугула

Эрик Баркер (Eric Barker)

 

 

 

Мен балдарга эмне бакыт тартуулайт, ата-эненин кандай мамилеси алда канча натыйжалуу жана эмненин аркасында үй-бүлөлөр ыраазы болуп жашайт деген илимий изилдөөлөрдү жана далилдерди иликтедим.

 

Бирок эмчектеги баладан тартып 10 жашка чейинки курактагы балдарды эмне акылдуураак кылат? Илимдин пикири боюнча, мында жардам берген 10 нерсе булар.

 

1. Музыка сабагы

 

Бардыгы айкын жана жөнөкөй. Музыка сабактары балдарды акылдуурак кылаарын изилдөөлөр көрсөтүп турат.

 

Контролдук тобундагы балдарга салыштырганда, музыкалык топтордогу балдар акыл-эстин өнүгүү коэффициенти зор өскөнүн көрсөткөн. Музыканын таасири өтө зор эмес болгон, бирок талдоо акыл-эстин өнүгүшүнүн көп сандаган кошумча критерийлери боюнча, ар кандай индекстердин көрсөткүчтөрү боюнча жана окуудагы жетишкендиктердин стандарттык критерийлери боюнча жүргүзүлгөн.

 

Иш жүзүндө, музыкалык сабактар бардыгына, жаштарга, ошондой эле карыларга жардам берет. Улам көп сандаган изилдөөлөр музыкалык билим мектеп окуучуларына мектептеги сабактарда бир катар артыкчылыктарды бере тургандыгын көрсөтүп турат. Ал эми Түндүк-Батыш университет өзүнүн изилдөөлөрүндө музыкалык сабактар чоң энелерге да пайда берип, каруу процессинин айрым зыяндуу кесепеттерин басаңдатаарын аныктаган.

 

2. Билеги чоң бирди жыгат...

 

Билеги чоңдун билеги чоң, анткени ал көп убактысын китепканада эмес, спортзалда өткөрөт. Бирок сиздин балдарыңыз тигинисине да, мунусуна да жетишкидей кылсаңыз кандай болот? Эгерде сенин дениң сак болсо, таанып-билүү кудуретиң да жогорулайт.

 

Немец илимпоздору адамдар сабакка чейинкиге караганда 2007-жылы дене бойду машыктыруудан кийин сөздүктөн жаңы сөздөрдү 20%га тезирээк жаттай тургандыгы айкындаган. Эстеп калуу темптери мээнин нейротрофикалык факторлоруна түздөн-түз тиешелүү.

 

Үч ай бою денеге дайыма күч келтирип туруу мээнин эстеп калуу жана таанып-билүү үчүн жооп берген бөлүгүнө кандын келишин 30%га көбөйтөт.

 

Жүргүзүлгөн изилдөөнүн жүрүшүндө волонтерлор тобуна үч ай бою спорт менен машыгуу режими белгиленген, андан кийин илимпоздор алардын мээсин сүрөткө тарткан. Алар эстеп калуу участкасындагы гиппокампта капиллярлардын көлөмү 30%га чоңойгонун көргөн, бул чынында эле мыкты өзгөрүү.

 

3. Өз балдарыңарга китеп окуп бербестен, алар менен бирге окугула

 

Силерде окуганды үйрөнүп жаткан кичинекей бала барбы? Ага силер китеп окуп жатканда китептеги сүрөттөрдү карап жалдырап олтура беришине жол бербегиле. Анын көңүлүн сөздөргө бургула. Ага окуп берип тим болбостон, аны менен бирге окугула. Изилдөөлөр көрсөтүп тургандай, бул анын китеп окуу жөндөмдөрүн арттырат.

 

Китепти бирге окуу баланын китеп окууга жөндөмүн өнүктүрүүгө кунт коюп көңүл буруу менен коштолгондо, китепти ушундай биргелешип окуу жагымдуу шарттары болбогон балдар үчүн да эрте сабаттуу болуунун натыйжалуу шайманына айланат.

 

 

4. Уйкунун жетишсиздиги балдарды акылсызыраак кылат

 

Алтынчы класста окуган, бир саат кем уктаган баланын мээси төртүнчү класстагы баланын мээсине айланат. «Уйкунун бир саатын жоготуу таанып-билүү жактан калыптануунун жана өнүгүүнүн эки жылын жоготууга эквиваленттүү», -деп түшүндүрөт изилдөөчү Садех.

 

Сабакка жетишүү менен уйкунун узактыгынын ортосунда айрым катыш бар.

 

Отличниктердин арасындагы өспүрүмдөр төрткө окугандарга караганда орточо 15 мүнөткө көп уктайт, ал эми төрткө окугандар үчкө окугандарга караганда орточо 15 мүнөткө көп уктайт жана ушул сыяктуу. Бул алда канча мурдагы, ошондой эле соңку изилдөөлөрдүн маалыматтары менен ырасталат. Албетте, орточо маалыматтар, бирок ар кандай изилдөөлөрдүн натыйжаларынын дал келиши таң калтырат. Ар бир чейрек саат маанилүү.

 

5. Өзүн тартипке салуу болмоюнча акыл-эстин өнүгүшүнүн коэффициенти эч нерсеге арзыбайт

 

Өзүн тартипке салуу турмушта ким зор ийгиликтерге жетише тургандыгы жөнүндө болжолдоо үчүн акыл-эс кудуретинин көрсөткүчтөрүнөн маанилүү. Чарльз Дахигг (Charles Duhigg) өзүнүн мыкты китебинде мындай деп жазат:

Ондогон изилдөөлөр көрсөтүп тургандай, эрктин күчтүүлүгү жеке ийгиликти камсыз кылган эң маанилүү адат... Эрки өтө күчтүү окуучулар сабактардан эң жогорку бааларды алат жана сынагы алда канча катуу болгон ЖОЖдого тапшырышат. Алар сабактарга чанда гана келбей калат, телевизорду азыраак тиктеп жана үй тапшырмаларына көбүрөөк убакыт жумшайт. «Өзүн тартипке салуу деңгээли жогору болгон өспүрүмдөр окуудагы бардык көрсөткүчтөр боюнча өздөрүнүн алда канча импульсивдүү теңтуштарынан алга озуп кеткен», - деп жазат изилдөөчүлөр. - Өзүн тартипке салуу акыл-эс жактан өнүгүү коэффициентине караганда, окуудагы көрсөткүчтөр үчүн маанилүү. Өзүн тартипке салуу ошондой эле кайсы окуучулар окуу жылынын мезгилинин ичинде өзүнүн жетишкендиктерин жакшыртаарын, ошол эле учурда акыл-эс жактан өнүгүү коэффициенти муну жасай албастыгын көрсөтүп турат... Өзүн тартипке салуу интеллектиге караганда, окуунун натыйжаларына көбүрөөк таасир этет».

 

Баа берүү бул жалаң интеллектиге караганда, көбүрөөк даражада ак ниеттүүлүктүн жана аракетчилдиктин натыйжасы.

 

Ак ниеттүүлүк – бул көбүрөөк даражада иштеги ийгиликке кепилдик берген өзгөчөлүк. Ак ниеттүүлүк адамдын жумуш ордундагы гана келечектеги ийгиликтерин көрсөтүп тим болбогондугу өзгөчө кызыктуу. Ак ниеттүү адамдар мектепте жана колледжде алда канча жогорку бааларды алат; алар кылмышты аз жасайт; жана алар өзүнүн никесин көбүрөөк сактайт. Анын үстүнө алар көбүрөөк жашайт – бул тамекини аз чегип жана ичимдикти аз ичкендиктен гана ушундай эмес. Аларда инсульт сейрек кездешет, алардын кан басымы төмөн жана Альцгеймер илдетине сейрек чалдыгат.

 

Ошентип, турмушта ким алда канча көп ийгиликтерге жетишет? Өжөр жана чаалыкпаган балдар.

 

Изилдөөчүлөр аныктагандай, таанып-билүү да, денебой да мүнөзү болбогон өжөрлүк сыяктуу белги ийгиликтин мыкты болжолдоочу фактору болуп саналат. Өжөрлүк чаалыкпагандык жана алдыга коюлган узак мөөнөттүү максаттарга жетишүүгө умтулуу катары аныкталат.

 

6. Таанып-билүү – бул активдүү процесс

 

Өнүктүрүүчү оюнчуктардан жана мээни машыктырган оюндардан эч майнап жок. Иш жүзүндө алардан улам балдар акылсыз болуп калат деп эсептөөгө негиздер бар.

 

Бул нерселер 17 айдан 24 айга чейинки курактагы балдардын сөз байлыгына оң таасир этпейт. Ал эми айрымдары ачыктан-ачык зыян келтирет. Балдарга арналган айрым DVD жана видеону көрүп олтуруп өткөргөн бир сааттын ичинде балдар экранды тиктеп олтурган балдарга караганда орточо алты-сегиз сөздү азыраак жаттайт.

 

Ушул таанып-билүү – бул пассивдүү эмес, активдүү процесс. «The Talent Code» (Таланттын коду) китебинин автору Дэн Койл (Dan Coyle) эмнени сунуш кылат? Ал: жөн гана окуганды токтоткула да, өзүңөрдү текшергиле дейт.

 

Биздин мээбиз биз кандайдыр-бир нерселерди угуп жатканда эмес, аларды жасап жатканда өнүгөт. Ошондуктан көпчүлүк жөндөмдөр жана билимдер боюнча убакыттын үчтөн эки бөлүгүн текстти жөнөкөй окуу менен эмес, өзүңдү текшерүү менен өткөрүү дурус. Үчтөн эки деген эреже бар. Мисалы, эгерде сиз кандайдыр-бир үзүндүнү жаттагыңыз келсе, аны окууга убакыттын 30%ын коротуп, ал эми калган 70%ын алынган билимдерди текшерүүгө жумшаган ийги.

 

 

7. Тамак бул жакшы – бирок керектүү учурда

 

Бүтүндөй алганда, балдар дайыма таза тамак ичкени жакшы. Изилдөөлөр көрсөтүп тургандай, тамак-аш балдардын жетишүүсүнө таасир этет.

 

Маанилүү экзамен күнүндө эртең мененки тамакты жакшы ичүү керектигин бардыгы билет. Изилдөөлөр көрсөтүп тургандай, көмүр кычкылды жана жай сиңе турган клетчатканы көп камтыган тамак баарынан жакшы. Бирок сиз буга чейин бир жума мурда эмне жегениңиз да маанилүү. 16 студентти кунт коюп көңүл буруусу жана ой жүгүртүүсүнүн тездиги жагынан сынаган, андан соң аларды беш күн бою көмүр кычкылынын курамы аз болгон майлуу тамакка катуу тойгузган, ал тамакта эт, жумуртка, быштак жана каймак көп болгон. Аларды кайрадан текшергенде көрсөткүчтөр төмөндөп калган.

 

Бардык учурда эрежеден тышкаркы нерселер болот. Бир да бала дайыма таза тамак иче бербейт. Бирок жаман жери: балдар көп учурда ыңгайсыз жагдайда «жаман» тамакты жейт. Изилдөөлөр кофеин менен кант мээнин иштешин күчөтө ала тургандыгын көрсөттү.

 

Кофеин менен глюкоза таанып-билүү жөндөмдөрүнө жагымдуу таасир этет... Изилдөөлөрдүн натыйжалары көрсөтүп тургандай, кофеин менен глюкоза өздөрүнүн айкалышында адамдын кунт коюп көңүл буруусун күчөтө алат.

 

Ошондой эле балдарга абдан жаккан өтө күчтүү кубаттоолор бар. Андыктан, эгерде балага момпосуй же стакан лимонад бергиңиз келсе, анда муну ал эс алып жатканда эмес, окуп жатканда берген дурус.

 

8. Бактылуу бала – ийгиликтүү бала

 

Бактылуу жана ыраазы балдар башкаларга караганда көп учурда ийгиликтүү, тарбиялуу жана жакшы билимдүү болот.

 

Бакыт – бул дүйнөдөгү эбегейсиз зор артыкчылык, ал эң башына ийгиликти коет. Бүтүндөй алганда, бактылуу адамдар бактысыздарга караганда иште да, сүйүүдө да ийгиликтүү. Алар өзүнүн иши жөнүндө мыкты мактоолорду, алда канча артыкчылыктуу кызмат орундарын жана алда канча жогорку эмгек акыны алат. Алардын никеге турууга мүмкүнчүлүгү көбүрөөк жана алар никеден көбүрөөк канагаттануу алат.

 

Баланы бактылуу кылуу үчүн биринчи кадам кандай болууга тийиш? Бактылуу ата-эне болуу.

 

9. Теңтуштар бул маанилүү

 

Сиздин генетикалык мурасыңыз жана сиздин өнөгүңүздүн генетикасы сиздин балдарыңызга эбегейсиз зор таасир этет. Ал эми сиз аларды кандай тарбиялап жатканыңызчы? Алда канча аз.

 

Бул жагынан Малькольм Глэдвелл (Malcolm Gladwell) мындай деп жазат:

«Интеллектуалдык жөндөм сыяктуу нерселер жана мүнөздүн айрым белгилери жагынан биологиялык балдар өз ата-энелерине окшош. Ал эми асырап алган балдар жагынан натыйжалар өтө эле таң калычтуу көрүнөт. Алардын көрсөткүчтөрү асырап алган ата-энелерге таптакыр окшобойт. Бул балдар өзүнүн мүнөзү жана интеллекти боюнча 16 жыл бою аларды тарбиялаган, кийиндирип-ичиндирген, окуткан жана мээримин төккөн адамдарга, көчөдөн капилет алынган экиден ашпаган чоң кишиге окшош».

 

Дегеле силердин балдарыңардын жүрүш-турушуна жана жосундарына эмне эң көп таасир этет? Алардын теңтуштары. Демейде биз теңтуштардын таасири жөнүндө бул таасир терс болгон учурда айтабыз, бирок ал көп учурда оң мүнөздө болот. Мыкты аймакта жашоо, балдарды кадырлуу мектепте окутуу, ошондой эле алар жакшы балдар менен баарлашкыдай кылуу маанилүү. ЖОЖдун студенти жетишүүсүн алга илгерилетиши канткенде жеңил болот? Бөлмө боюнча акылдуу коңшуну тандоо керек.

 

Дартмут колледжинин студенттеринин катышуусу менен кандайдыр-бир изилдөөлөрдү жүргүзгөн экономист Брюс Сейсердоут (Bruce Sacerdote) ушундай таасир канчалык күчтүү экенине ынанган. Ал баалары начар болгон студенттер мыкты жетишкен студент жашаган бөлмөгө көчкөн учурда алардын жетишүүсү да орточо жогорулагандыгын тапкан. Изилдөөчүнүн айтымы боюнча, бул студенттер «кандайдыр бири-бирине окуудагы жакшы жана жаман адаттарын жугузгандыктан, жакшы жетишип окуп жаткан студент бөлмө боюнча өзүнүн жетише албай жаткан коңшусун өйдө карай тартат».

 

10. Аларга ишенгиле

 

Сиздин балаңыз көптөгөн башка балдардан акылдуу экенине ишенүү өтө маанилүү. Мугалимдерге айрым балдарды акылдуурак деп айтканда, кала берсе алар жөнүндө мындай сөз болжолдоп айтылган күндө да, бул балдар жакшы окуй баштайт.

 

Розенталь жана Ленор Джекобсон 1968-жылы мектепте изилдөө жүргүзгөн. Алар башталгыч мектептин мугалимдерине алардын классында «жетишүүдө кескин прогрессти көрсөтүүгө» кудуреттүү айрым окуучулар бар деп айткан. Иш жүзүнө келгенде, бул окуучуларды болжоп тандаган. Бул балдарды бөлүп көрсөтүү үчүн илимпоздор демейдегиден башка эч нерсе жасаган эмес. Ошого карабастан, окуу жылынын аягына карата ушул болжоп тандап алынган окуучулардын 30%ы өзүнүн акыл-эсинин өнүгүшүнүн коэффициентин орточо 22 баллга жогорулаткан жана дээрлик бардыгы аны бери болгондо 10 баллга көтөргөн.

 

Дагы бир эскертүү. Интеллект бул бардыгын эле камтый бербейт. Адеп-ахлак жана боор ооруганды билүү болмоюнча акылдуу адамдар коркунучтуу адам болушу мүмкүн.

 

Бир жолу П. O’Рурк айткандай, «акылдуу адамдар барларда сейрек гана мушташат. Бирок макоо адамдар водороддук бомбаларды сейрек гана түзөт».

 

Бул маалымат сизге өз балаңызды мыкты кылууга жардам берет деп үмүттөнөм.

 

Макаланын түп нускасы: How to make your kids smarter: 10 steps backed by science You can start by reading with them, not to them

 

Акыркы жаңылыктар

13.08.2018

Келечек муундун өсүүсүнө салым кошкон өнөктөштөр

Элде демилге болсо дагы, ар тараптуу колдоо болбосо, бир нерсени ойдогудай ишке ашыруу мүмкүн эмес. Ошол себептен Жайлоо Өнүгүү борборлорун ачууда өнөктөштөрдүн колдоосуз уюштуруу кыйын. Жайлоо өнүгүү борборлорун окуу процессин жүргүзүүдө, ар кандай мастер-класстарды өткөрүүдө керектелүүчү материалдарды өнөктөштөр камсыздайт. Кумтөр компаниясы 214 930 сом акча каражатына Жети-Өгүз жана Тоӊ райондорунун жайлоо бала бакчаларын канцелярдык буюмдардан ...
13.08.2018

Улуттук Кызыл Ай коомунун ыктыярчылары жайлоо бала бакчаларында

Жакында Улуттук Кызыл Ай коомунун ыктыярчылары жайлоо бала бакчаларына барышты. Алар балдарга кесиптин түрлөрүн боюнча маалымат берип, ар кесиптин өзгөчөлүгүнө токтолушту. “Мен ар дайым балдарга кубаныч тартуулагым келет. Себеби азыркы кээ бир жаштардын өзүлөрүн пассивдүү алып жүрүшкөнү капа кылаар эле. Ошондуктан, балалык позитивдүү эмоцияларга толсо, коомдо жакшы таасир берген муун тарбияланат эмеспи. Ошол себептүү жайлоо бала бакчаларына ...
11.08.2018

Балдардын ар тараптуу өнүгүүсүнө таасир берген Жайлоо өнүгүү борборлору

Жыл сайын «Роза Отунбаеванын демилгеси» эл аралык коомдук фонду ишке ашырып жаткан «Жайлоодогу өнүктүрүү борборлору » өнөктөштөрдүн салымы менен жүргүзүлөт. 2018-жылда бул долбоорду «Аскар Салымбековдун Фонду» колдоого алып, алыскы тоолуу райондордогу балдарга мектепке чейинки зарыл билимди алууга мүмкүнчүлүк түзүүгө салымын кошту. Баардыгы болуп 15 Жайлоо өнүгүү борборлору 150 000 сомго канцеляриялык жана окуу куралдар менен камсыз ...
06.08.2018

Пост релиз «Түштүккө сапар. Конок мугалим-2018»

3 жылдан бери «Жайлоо онугуу борбору» долбоорунун алкагында долбоордун эң мыкты өнөктөштөрүн аймактардагы Жайлоо ѳнүгүү борборлорун кѳргѳзүп, тажрыйба алмашуу жана ал жерлердеги тарыхый- маданий жайлар менен тааныштыруу ишке ашырылууда. “Конок мугалим-2018” күндөлүгүнөн: 28.07-2.08 чейин Тундук аймагынан Туштук аймагына 6 адам, Туштуктөн Тундуккө 7 адам –бала бакчалардын, балдардын чыгармачылык борборлорунун жетекчилери, тарбиячылары ...
05.08.2018

«Бакай Банк» өлкөбүздүн калк арасында сабаттуулукту жогорулатууга салым кошууда

Билим деңгээлин жогорулатуу боюнча өлкөбүздүн ар аймагында өткөрүлгөн иш чараларды « Бака Банкы» туруктуулук менен колдоп келет. Бир нече жылдан бери биздин компания “Жайлоо Өнүгүү борборлору” билим берүү долбооруна каржылык жардам көрсөтүп келет. Үстүбүздөгү жылы которулган акча каражаты балдарга ар кандай мастер класстарды өткөрүүгө чыгармачыл топторду жана мугалимдерди тартууга ошондой эле, тарбиячыларды кыска мөөнөттө жайлоо бала ...
01.08.2018

КР экс-Президенти Р.И. Отунбаеванын Ысык-Көл облусуна болгон сапары

2018-жылдын 28-июлунда КР экс-Президенти, «Роза Отунбаеванын демилгеси» эл аралык коомдук фондусунун негиздөөчүсү Отунбаева Роза Исаковна, «Мекендешер» мекендештер форумунун катышуучуларынын чакыруусу боюнча ар жылдык Өрүк фест - 2018» фестивалына катышты. Бул жылы Фестиваль үчүнчү ирет Ысык-Көл облусунун Жети-Өгүз районунун Ак-Терек айылында өттү. Р.И. Отунбаева өз сөзүндө фестивалдын уюштуруучуларын жана меймандарын ангын ачылышы менен куттуктап, ...
31.07.2018

Ыраазылык

ОО "Айкол Борборунун" негиздөөчүсү Кубанычбек Осмонбековго жаамы мекендештер атынан алкыш айтабыз! Ал өзүнүн Москва шаарынан чыгуучу "Деловая аудитория" журналынын бир номерин "Мекендештер-2018" Форумуна толук арнап, аны акысыз чыгарып алып келип берди. Журнал чет жактарда ийгиликтүү иштеп жаткан биздин мекендештерибиздин тажырыйбалары, тагдыры, Кыргызстанды өнүктүрүүгө кошуп жаткан салымдары тууралуу абдан мазмундуу жана кызыктуу макалаларды жана ...
25.07.2018

КР экс-Президенти Р.И. Отунбаеванын Чүй жана Талас областтары боюнча иш сапары

2018-жылдын 20-июлунда Кыргыз Республикасынын экс-Президенти, «Роза Отунбаеванын демилгеси» эл аралык коомдук фондунун негиздөөчүсү Отунбаева Роза Исаковна Кыргызстандын малчыларынын V Республикалык слетуна катышты, слет Чүй областынын Суусамыр өрөөнүндө өттү.   Слетто Р.И. Отунбаева «Жайлоодогу балдарды өнүктүрүү борборлорунун» иши жөнүндө айтып берди, малчылардын слетун тажрыйба алмашуу жана алдыңкы малчыларды жана айыл чарба кооперативдерин ...
25.07.2018

Компаньон Банкы «Жайлоодогу өнүктүрүү борборлору» долбоорунун алкагында беш борборду ачууну колдоду

Компаньон Банкы «Жайлоодогу өнүктүрүү борборлору» долбоорунун алкагында беш борборду ачууну колдоду, анын максаты калкка мектепке чейинки билимди алууга бирдей жеткиликтүүлүктү камсыз кылуу болуп саналат. Жайлоодогу балдар бакчаларында жай мезгилин алыскы тоолуу райондордо өткөрүп жаткан малчылардын балдары окутуунун атайын иштелип чыккан программасы боюнча базалык билимдерди алат. Долбоорду уюштуруучу болуп «Роза Отунбаеванын демилгеси» ЭКФ ...
24.07.2018

«Мекендештер-2018» форуму дүйнөнүн 20 өлкөсүнөн келген мигранттарды Чолпон-Атада чогултат

Чолпон-Атадагы Чыңгыз Айтматов атындагы «Рух Ордо» маданий борборунда 8-августтан 9-августка чейин ар жылдагы «Мекендештер-2018» форуму өтөт. Алдыдагы иш-чарадан күткөн үмүт-тилектери жөнүндө анын уюштуруучулары Бишкектеги пресс-конференцияда айтып берди.   Программа жөнүндө маалымдоо алдында брифингдин уюштуруучулары жана катышуучулары «Азаттык» радиосунун курман болгон журналисти Улан Эгизбаевди бир мүнөт унчукпай туруу менен ...
24.07.2018

Борбордо жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдарынын (ЖӨБО) кызматкерлери үчүн гендердик жана чыр-чатак сезимталдыгын пландаштыруу боюнча тренинг өтөт

2018-жылдын 25-27-июлунда «Роза Отунбаеванын демилгеси» эл аралык коомдук фонду жана БУУнун Калк жагынан фонду (ЮНФПА) ЖӨБОнун кызматкерлери үчүн гендердик жана чыр-чатак сезимталдыгын пландаштыруу боюнча тренингди өткөрүп жатат, ал БУУнун агенттиктеринин (ЮНФПА, ЮНИСЕФ, БУУ УНП) «Бишкек шаарынын турак жай конуштарында тынчтыкты жана стабилдүүлүктү бекемдөө үчүн социалдык жана гендердик теңчиликти алга илгерилетүү» деген биргелешкен долбоорун ишке ...
24.07.2018

«Роза Отунбаеванын демилгеси» ЭКФ «Кыргызстандын жайлоолорундагы өнүктүрүү борборлору» темасына арналган видео-роликтердин байгелүү конкурсун жарыялайт

«Роза Отунбаеванын демилгеси» ЭКФ «Кыргызстандын жайлоолорундагы өнүктүрүү борборлору» темасына арналган видео-роликтердин байгелүү конкурсун жарыялайт Конкурстун башталышы: 2018-жылдын 15-июлу Конкурстун аякташы: 2018-жылдын 25-августу Статистика боюнча Кыргызстанда балдардын 20%ынын гана балдар бакчаларына баруу мүмкүнчүлүгү бар, айрым областтарда бул цифра андан да аз – 14%. Айылдык балдардын, малчылардын балдарынын мектепке чейинки ...
23.07.2018

«Бай-Түшүм» Банкы «Роза Отунбаеванын демилгеси» эл аралык коомдук фондунун Жайлоодогу өнүктүрүү борборлорун 5 жыл бою колдоп келатат

«Бай Түшүм» Банкы «Роза Отунбаеванын демилгеси» эл аралык коомдук фонду ишке ашырып жаткан «Жайлоодогу өнүктүрүү борборлору - 2018» долбоорун кезектеги жолу колдоого алды, ал алыскы райондордогу балдарга мектепке чейинки зарыл билимди алууга мүмкүнчүлүк берет.   Быйылкы жылы «Бай Түшүм» Банкы жайлоодогу 7 өнүктүрүү борборуна: Баткен областынын «Ак-Шумкар», Талас областынын «Бөбөктай», Нарын областынын «Айзирек» жана «Бирлик - Таазим», Жалал-Абад ...

Издөө

Экс-президенттик институт

«Устат» долбоору

Мектепке даярдык көрүүчү жыл


School of Childhood

Садики на джайлоо

Gardens on jailoo

Балачак мектеби

School of Childhood

Билим фестивалы

«Эко-долбоор»

«Жылдыздар бөбөктөргө китеп окуйт»

КРда мектеп тамак-ашын ылайыкташтыруу

Балдар үчүн мастер-класстар

«Балдар филармониясы»

«Поэзия кечелери»

Биздин басылмалар

«Мекендештер»


mekendeshter-logo

«Бешик ырлары»


beshik-logo

Видео

Форум Мекендештер-2018

«Аларда кандай болду экен?»

«Фонддун долбоорлору»