Демилгелер Келечек муунга инвестициялоо Аларда кандай болду экен?

01.06.2016

Чыгыш менен Батыш: Япониядагы жана АКШдагы балдар бакчалары

Жанна Пырчина – Нью Джерсидеги, АКШ, балдар бакчасынын окутуучусу. Өзү Америкага көчүп барганга чейин, ал Японияда 0дөн 6 жашка чейинки балдар үчүн атайын мектепте төрт жыл иштеди. Жанна ушул эки өлкөнүн мектепке чейинки билим берүүсүнүн ортосундагы айырма жөнүндө өзүнүн байкоолорун "Летидор" менен бөлүштү. Көрсө, Японияда кошумча тамак берилбейт экен, балдар жамааттык ишке багыт алган, ал эми балдар бакчасында орундардын жетишсиздигинин көйгөйү Россиядагыдай эле курч турат. Америкада бүткүл персонал манжаларынын изин тапшырууга жана алгачкы медициналык жардамды көрсөтө билүүгө тийиш, ал эми балдар жекече ийгиликке багыт алган.

 

Япония: тартип жана үй-бүлөлүк дөөлөттөр

 

Жанна Томск мамлекеттик университетинин эл аралык мамилелер факультетин бүтүргөн жана 2006-жылы Япониянын ири шаарларынын бири болгон Киотого барган.

- Мен офистен иш табам деп ойлогом, бирок бул татаал болуп чыкты, менин билимдерим англис тилинде окутуучу программасы бар мектепке чейинки мекемеде талап кылынып чыкты. Өлкөнүн калкынын болжол менен 97 %ы япон тилинде гана сүйлөгөн япондор болгон кыйла бир тектүү Японияда англис тилин билүү өтө жогору бааланат; билим берүү мекемелеринин көпчүлүгү чет өлкөлүк, негизинен Батыш маданиятын таанып-билүү жана киргизүү, балдарды англис тилине окутуу үчүн чет өлкөлүк окутуучуларды жалдайт. Мен иштеген мектепте жарым жаштан 6 жашка чейинки балдар окуйт, биз балдар менен англис тилинде гана баарлашчубуз.

 

Японияда мектепке чейинки мекемелердин бир нече тиби, толук жана толук эмес жумуш күнү иштеген жеке жана мамлекеттик мекемелер бар. Балдар бакчаларында орундардын жетишсиздигинин көйгөйү жана күтүү барактары Японияда азыркы турмуштун нормаларынын бири болуп саналат.

 

 

 

 

Мамлекеттик мектепке чейинки мекемелердин кызмат көрсөтүүлөрүнүн наркы үй-бүлөнүн кирешесинин негизинде эсептелет жана жеке балдар бакчаларынан кыйла айырмаланат. Мисалы, мамлекеттик балдар бакчасында баланын бир ай болушу 100 доллардан 300 долларга чейин өзгөрүп турат, ошол эле учурда жеке балдар бакчаларында 1000 доллардан 1500 долларга чейин жетиши мүмкүн. Мында бардык сыртка чыгуу иш-чаралары жана экскурсиялар өзүнчө төлөнөт.

 

Бүткүл төрт жыл бою мен бир жаштан үч жашка чейинки балдардын тобунда негизги окутуучу болуп иштедим. Жайлуу шарттар, чоң бөлмөлөр, окутуучулар менен балдардын балансташкан катышы (курагына жараша бир чоң кишиге 3-5 бала), жардамчылардын жана ассистенттердин болушу, ыңгайлуу расписание жана ар түрдүү иш-чаралар окуу процессине көңүл бурууга жана тартип көз карашынан алганда жогорку натыйжаларга жетишүүгө мүмкүндүк берет.

 

Билим берүү программасы өтө мазмундуу болучу, биз оюн формасында айлана-чөйрөнү, түстөрдү, формаларды, цифраларды, тамгаларды окучубуз, Доман карточка системасын колдончубуз. Ошондой эле балдар музыка, спорт менен машыкчу, театр чеберчилигинин негиздерин таанып-билчү. Жаңсоо тилине зор басым жасалчу, ал колдордун моторикасын өнүктүрүүгө жардам берет жана тилдин өнүгүшүнө көмөктөшөт. Мисалы, 1 жашка чейинки сүйлөбөгөн балдар тамак жегиси же уктагысы келгенин көрсөтүп, ооруп жана кыйналып жатканын билдирип, кайсы жери ооруп жатканын көрсөтө алат.

 

Ай сайын мектептен тышкаркы чогулушта биз балдар менен оюн-зоокторду уюштурчубуз: ыр ырдап же бийлечүбүз. Бир жолу «Мен сени тундрага алып кетем» ("Увезу тебя я в тундру") ырынын коштоосу менен чукчалардын бийин койдук, улуттук костюмдарды тиктик, репетицияга эки ай кетти, бирок дээрлик бардык бийчилер синхрондуу кыймылдады.

 

Айта кетүү керек, бүткүл коомдун жамааттык же топтук уюшуусунун аркасында япон балдары өтө ынтымактуу жана тартиптүү. Эреже катары, алар тынч жана айткан сөздү угат. Эл алдында чыр чыгарган наристени элестетүү мүмкүн эмес, мында ата-энелер өз балдарына кыйкырбайт жана чаппайт.

 

Японияда үй-бүлөнүн ролу өтө жогору бааланат. Эне менен баланын ортосундагы байланыш өтө күчтүү, анткени башталгыч мектепке барганга чейин алар тыгыз денебой жактан жана психологиялык өз ара аракетте болот. Мисалы, салттуу түрдө бүткүл үй-бүлө ваннага бирге түшөт жана бир бөлмөдө уктайт. Балдар өз ата-энелерин ушунчалык жакшы көрүп жана урматтагандыктан, аларды терс кыялы же жаман жүрүш-турушу менен таарынткысы келбейт. Ошондой эле балдар наристе кезинен тартып коомдо жана анын мыйзамдары боюнча жашоого көнөт. Энелер жаны туулган баласын дайыма, мисалы, ресторанга өзү менен бирге алып жүрөт, ал жерде жайлуулук үчүн бардык шарттар түзүлгөн: кадам сайын таптаза ажатканалар, аларда балдардын гигиенасы үчүн каражаттар, жалаягын алмаштыра турган стол, эмизүү үчүн орун бар.

 

Япон коомунда окутуучунун статусу өтө жогору. Окутуучуну балдар да, чоң кишилер да урматтайт. Баарлашуу учурунда ата-энелер эң жогорку даражадагы урматтоосун көрсөтөт, эч качан каяша айтышпайт жана көп учурда кандайдыр-бир майда белектерди, тамак-ашты же сувенирлерди алып келет. Ошондой эле педагогдордун ишине, өзгөчө Россияга салыштырганда, жакшы акча төлөнөт.

 

 

 

Мен иштеген мектепте бардык бөлмөлөрдө видео байкоо жүргүзүү камералары орнотулган болучу. Ата-энелерде же жетекчилерде дайыма балдар жана окутуучулар эмне кылып жатканын карап көрүү мүмкүнчүлүгү бар. Соңку жылдары башка өлкөлөрдөгүдөй эле, Японияда балдарды мыйзамсыз фото- жана видео тартуу орун алган көйгөй бар, бирок ал расмий түрдө жарыя кылынбайт. Балдарды ашкере көңүл буруудан мыйзамдуу түрлө калкалоого аракет кылышат. Мисалы, мектепке чейинки мекемелерде фотого тартууга жана ата-энелердин уруксаты болмоюнча башка балдардын фото- жана видеосун таратууга тыюу салынган.

 

Мыйзамсыз фотого же видеого тартуу мүмкүнчүлүгүн жокко чыгаруу үчүн мектептердеги жана балдар бакчаларындагы педагогдор өзүнүн жанында мобилдүү телефонду алып жүрүүгө укуксуз.

 

Япония түркүн түстүү салттарга жана майрамдарга бай, алар билим берүү процессинин жана коомдук турмуштун ажыралгыс бөлүгү болуп саналат. Көп сандаган фестивалдар жаратылышка жана сезондук өзгөрүүлөргө арналган. Жаңы жыл жаңы пландарды жана үмүт-тилектерди мүнөздөйт, япондор үйдү карагайдын бутактары жана бамбук менен кооздойт, атайын тамак-аштарды жасайт, майрамдык кимонону кийет жана храмдар менен сейил бактарга жөнөшөт. Сакура гүлдөгөн мезгилде март-апрелде ушул кубулушка суктануу үчүн бүткүл үй-бүлөсү менен барып, гүлдөп жаткан бактардын алдына жайгашат жана ала келген тамак-ашын жейт, балдар анын айланасында ойнойт.

 

Танабата жылдыздарынын жайкы фестивалы теңирдин дарыясы менен түбөлүккө айрылган сүйүшкөндөр Орихимэ жана Хикобоси (Койчу жана Токуучу) жөнүндө уламышка негизделген. Саманчынын жолунун эки тарабында жайгашкан Вега жана Альтаир жылдыздары сүйүшкөндөрдү туюнтат жана жыл сайын жетинчи айдын жетинчи түнүндө жолугушат. 7-июль күнү япондор түстүү кагаздын үзүктөрүнө өз тилектерин жазат жана аны менен бамбуктун бутактарын кооздойт. Көпчүлүгү жайкы кимонону кийет жана параддар менен майрамдык иш-чараларга катышат: ыр ырдашат жана бийлешет. Күзүндө япондор күзгү жалбырактарды көрүү үчүн жөнөшөт, бул жылдык циклди аяктайт.

 

 

 

Япон балдарынын ден соолугу өтө мыкты экени белгилүү жана Японияда өмүрдүн узактыгы – дүйнөдөгү эң узактардын бири. Буга көмөкчү болгон факторлордун бири болуп жашоо ыңгайы жана тамак-ашы саналат. Японияда балдар үчүн «кошумча тамак берүү» түшүнүгү жок, балдарды эмчек эмүүдөн же жасалма тамактандыруудан дароо чоң кишилердин тамак-ашына өткөрөт. Азыктарды майдалабайт, туурабайт.

 

Балдар, чоң кишилер сыяктуу эле, негизинен күрүч, балык, буурчак, жашылча жана мөмөлөр менен тамактанат. Эртең мененки тамакка демейки ботконун ордуна балдарга тамактардын топтомун берет, ал көбүнесе орустардын түшкү тамагына окшош. Бирок болор-болбос көрсөткүчтөргө карабастан, соңку жылдары Японияда туура эмес тамактануунун жана фастфуд таралышынын айынан семирип кетүү көйгөйү пайда боло баштады. Кенже мектеп окуучуларынын арасында толук балдар пайда боло баштады.

 

Японияда ден соолук, дары-дармек жана балдарды дарылоо жагынан башка өлкөлөрдөн чоң айырмасы бар. Мисалы, Россиядагыдай ороп-чулгабайт, жеңил-желпи кийиндирет. Энеси куртка жана тумак кийип, ал эми баласы жука көйнөкчөн жана чолок шымчан бараткан көрүнүштү көп көрүүгө болот. Мында балдар чанда ооруйт жана эгерде алардын мурду бүтүп же жөтөлүп калса, ата-энелер аларга дары-дармек берүүгө шашылбайт, оору күчөп кетсе гана дары беришет.

 

Японияда демейде муундардын байланышы күчтүү болгонуна карабастан, азыркы үй-бүлө (ата-энелер-балдар) негизинен чоң эне, чоң аталардан өзүнчө жашайт, алар айрым убакытты неберелер менен өткөрөт, бирок алардын жашоосуна кийлигишпейт, өз пикирин таңуулабайт.

 

Япон айымдар балдар пайда болгондон кийин иштөөнү толук токтотуп жана бүткүл убактысын үй-бүлөгө арнагандыктан, бала багуучу аялдардын кызмат көрсөтүүлөрү АКШдан айырмаланып популярдуу эмес, ал жерде бала багуучу аялдардын кызмат көрсөтүүлөрү кеңири орун алган.

 

Америка: индивидуализм жана ундан жасалган көп тамак

 

Америкада мектепке чейинки билим берүү япондукунан өтө айырмаланат. Биринчи кезекте Япониядагы коомдун бир тектүүлүгүн белгилеп кетүү керек, ал жерде коомдун ар кандай катмарларынын кирешелери болор-болбос айырмаланат. Америкалык системада калктын аз камсыз болгон катмарлары менен мал-мүлктүү адамдардын ортосундагы айырма эбегейсиз зор. Бул мектепке чейинки билим берүүнү өнүктүрүүдө мүмкүн болгон ар кандай вариацияларды түзөт. АКШда жеке жана мамлекеттик балдар бакчалары жана балдарды багуучу борборлор бар.

 

Балдардын көпчүлүгү наристе курактан тартып 3 жашка чейин жеке мекемелерге барат, үч-беш жаштагы балдардын жарымынан көбү окутуунун стандарттык программасы бар мамлекеттик балдар бакчаларына барат. Беш жаштан алты жашка чейинки балдар соңку жылы мектепке даярданат: сабактарга барат, үй тапшырмаларын аткарат жана билимдерин жана тилди, математиканы, коомдук жана табигый илимдерди билүүсүн өркүндөтөт.

 

Окутуунун наркы сапатка түздөн-түз байланыштуу, ал педагогдорун билиминин деңгээли (окутуучунун даярдыгынын деңгээли канчалык жогору болсо, ошончолук жакшы), балдардын санына карата окутуучулардын катышы (бир чоң кишинин камкордугунда балдар канчалык аз болсо, ар бир конкреттүү балага ошончолук көп убакыт бөлүнөт) жана өнүктүрүү программаларынын жана ресурстарынын болушу (программалар канчалык ар түрдүү жана кызыктуу болсо, материалдар, китептер жана оюнчуктар канчалык көп болсо, мектепке чейинки балдардын акыл-эс жана социалдык жактан өнүгүшү үчүн ошончолук пайдалуу) менен аныкталат. Штатка жана калктуу конушка, сааттардын санына жана сапатына жараша балдар бакчаларындагы акы төлөө айына 100 доллардан башталып жана эки миң долларга жана андан ашыкка чейин жетиши мүмкүн.

 

Америкалык система балдарды балдар бакчаларында жана яслилерде тарбиялоону кубаттайт, аларды ата-энелер өтө талап кылат, анткени баланы багуу боюнча акы төлөнүүчү өргүү – 3 ай, ал аяктагандан кийин көпчүлүк энелер толук жумуш күнүнө ишке чыгат.

 

АКШда (Нью-Йорк – Нью Джерси региону) мен чакан жеке мектепке чейинки мекемеде иштедим, ал жерде окутуучунун же тагыраак айтканда тарбиячынын негизги милдети балдарга көз салуу жана аларды багуу (тамак берүү, кийимин, подгузниктерди алмаштыруу, сейилдеп бастыруу, уктоо сааты, оюндар, ырлар жана китеп окуу). Нью-Йорк сыяктуу мегаполисте өтө көп учурда сейилдеп басуу үчүн өзүнүн аймагы жок, андыктан балдар коңшу сейил бактарына жана оюн аянтчаларына барат.

 

Японияда жана Америкада балдарды тарбиялоо ыкмалары кыйла айырмаланат. Японияда балдарды жамаатка, командадагы ийгиликке жана топтолгон билимдерди сактоого багыт алуу менен тарбиялашат. Ал эми АКШда, тескерисинче, конкреттүү индивидуумдун ийгилиги, өзүнө ишеничи жана жаңы нерселерге умтулуу кубатталат. Мисалы, Рождествону жана Ханукини майрамдоо учурунда америкалык балдар бакчасында балдар өз тапшырмаларын аткарат да, бири-биринин сүйлөгөн сөздөрүн укпастан, өз иши менен алектенип тарап кетет.

 

АКШда ар бир конкреттүү штаттын муктаждыктарын эске алуу менен иштелип чыккан стандарттардын билим берүүнүн жана окутуучунун даярдыгынын деңгээлине, топтогу чоң кишилердин жана балдардын катышына, ар кандай кодулоонун жоктугуна жана билим берүү процессине калктын бардык топторун, башкача айтканда, атайын муктаждыктары бар балдарды (майыптарды, аз камсыз болгондорду, социалдык жана эмоциялык жактан өнүкпөгөн) тартууга шайкештигине зор маани берилет.

 

Видео байкоо жүргүзүү программалары бардык жерде орун алган. Балдар бакчасындагы ишке киришүү үчүн бүткүл персонал манжаларынан издерин берүүгө тийиш, алар укук бузуулар жана соттуулук жок экендигине кепилдик берет. Алгачкы медициналык жардам көрсөтүү жана жүрөк-өпкөнү реанимациялоо боюнча сертификат ден соолугун жана санитардык-эпидемиологиялык нормаларга шайкештигин текшерүү сыяктуу эле милдеттүү.

 

Гигиенанын жана ден соолуктун америкалык жана япондук эрежелеринде жана нормаларында зор айырма байкалат. Японияда ар кандай мектепке чейинки мекемеде бут кийим милдеттүү түрдө алмаштырылат, бирок Америкада бул жөн гана каралган эмес. Америкалык мектепке чейинки баланын тамак-ашы анын япон теңтушунун тамак-ашынан кескин айырмаланат. Наристелер «кошумча тамак берүүдөн» жана эзип бышырылган картошкадан башталат, бара-бара боткого, жүгөрү таякчасына, шорпого, сүт азыктарына жана бутербродго өтөт жана ар кандай макарон азыктары жана эт продуктулары менен улантылат. Японияда балдар кенже курактан тартып көк чай жана чөптөн жасалган суусундуктарды ичип баштайт, бирок Америкада балдар суу жана сүт ичишет.

 

Менин байкоолорум боюнча, АКШда тарбиячынын статусу, ошондой эле эмгегине акы төлөө жогору эмес (жалпы экономикалык өңүткө жана жашоо деңгээлине салыштырмалуу). Мектепке чейинки жеке мекемелерге зор суроо-талапка жана бул мекемелерди каттоонун жана стандартташтыруунун ачык системасынын болушуна байланыштуу мен бул өлкөдө балдар бакчасын ачуу кыйла пайдалуу экенин байкадым.

 

 http://letidor.ru/

Акыркы жаңылыктар

23.07.2019

Эко-арт лагердин катышуучулары ак илбирстерди көрүштү

Кара-Кужур жайлоосунда өтүп жаткан Кыргызстандагы биринчи эко-арт лагердин катышуучулары Ананьевадагы Айбанаттарды калыбына келтирүү борбору менен таанышып, ак илбирстерди көрүштү. 20 ашык өспүрүм 19-июлда Ысык-Көл облусунун Ананьева айылындагы Германиянын жаратылышты коргоо бирикмеси (NABU) Айбанаттарды калыбына келтирүү борборунда болушуп, ал жактагы эки ак илбирс, сүлөөсүн, бүркүт, түлкү жана куштарды көрүп, борбордун ишмердүүлүгү менен таанышып, ...
19.07.2019

Кыргызстанда активист-мигранттар үчүн адамдардын укуктарын алга илгерилетүү боюнча волонтердук иш тууралуу жайкы үйрөтүү лагери өттү

Үстүбүздөгү жылдын 12-июлунда USAIDдин "Адамдын укугу жана кадыр-баркы" долбоорунун алкагында мигранттар үчүн үч күндүк жайкы үйрөтүү лагери Жалал-Абад облусунун Кара-Алма айылында жайгашкан “Кара-Алма” эс алуу жайында өттү. Лагердин максаты – мигранттардын укуктарын алга илгерилетүү боюнча волонтердук иш жөнүндө маалыматты мурдагы мигранттарга берүү.   Лагердин ишине жалпысынан он алты мигрант болгон, коомдук лидер болууга жана коомдун ...
18.07.2019

Кара-Кужур жайлоосунда эко-арт лагери өтөт

2019-жылдын 20-июлунан 28-июлуна чейин Кыргызстандын эң кооз, ак илбирс уялаган, мамыры гүлдөрү жайнаган, атактуу - Кара-Кужур жайлоосунда 20 өспүрүм катышкан эко-арт лагери өтөт. Катышуучулар кино, актердук чеберчилик, живописти үйрөнүү аркылуу экология тууралуу түшүнүк алышат жана бул боюнча өз ойлорун айтууну үйрөнүшөт. Кыздар жана балдар аталган жанрлар боюнча командаларга бөлүнүп алып иштешет. Аларга ХV Казань фестивалында гран прини, «Ак илбирс» ...
18.07.2019

«Гений» радиоберүү: Мектеп бүтүрүүчүлөрдүн жалпы республикалык тестирлөөдө көрсөткөн жыйынтыктары

“Роза Отунбаеванын демилгеси” Эл аралык коомдук фонду менен Биринчи радионун биргелешкен “Гений” радиоберүүсүнүн кезектеги чыгарылышында 2019-жылы мектепти аяктаган бүтүрүүчүлөрдүн билим сапаты жана аларга түзүлүп жаткан шарттар тууралуу сөз болду.   Жалпысынан жалпы республикалык тестирлөөгө 44289 адам катышып, 62 пайызы босого баллдан өттү, бул тууралуу кененирээк радиоберүүнүн катышуучулары КР Билим берүү жана илим министрлигинин өкүлү ...
16.07.2019

Жайлоо өнүгүү борборлору жөнүндө документалдык тасма тартылууда

Үстүбүздөгү жылдын 23-27-июндарында Жалал-Абад жана Ош облусунун жайлоолорунда жайгашкан жайлоо өнүгүү борборлорунда тарбияланып жаткан балдар тууралуу белгилүү кинорежиссёр, сценарист, продюсер, «Кыргыз киносу» кинотеатрынын негиздөөчүсү, “Дарак ыры” тасмасынын режиссеру Айбек Дайырбеков документалдык тасма тартты. Тасмага алгачкылардан болуп Жалал-Абад облусунун Ноокен районундагы “Кызыл –Кыштак”, “Нур –Айым” жайлоо өнүгүү ...
15.07.2019

Барскоон жана Сузак айыл аймактарынын жумушчу топтору үч күндүк окутуудан (коучинг) өтүштү

Үстүбүздөгү жылдын 5-7- июлунда Ысык-Көл облусунун, Кара-Ой айылынын Ак-Бермет эс алуу үйүндө үч күндүк окутуу (коучинг) болуп өттү. Окутуунун максаты – эки пилоттук айыл аймактын социалдык-экономикалык өнүгүү программасынын өнүктүрүү приоритеттерине миграция жана гендердик багытты жумушчу топтор жана эксперттер менен биргеликте киргизүү. Окутууга Барскоон жана Сузак айыл аймактарынын жумушчу топтору, гендер, миграция маселелери боюнча ...
11.07.2019

«Ынтымактуу конуштар» долбоор жазуу, аны жактоо боюнча иштешүүдө

Үстүбүздөгү жылдын 9-июлунда “Жаңы конуштарда социалдык жана гендердик теңчиликти бекемдөө аркылуу ынтымакты чыңдоо” долбоорунун алкагында пилоттук болуп кирген Бишкек шаарынын 10 жаңы конуштун жаш лидерлери, коомдук ден соолук комитеттеринин мүчөлөрү, муниципалдык аймактык башкармалыктардын башчыларынын орун басарлары, адистери менен бирге долбоор жазуу аны жактоо боюнча коучинг жолугушуу өттү. Пилоттук МАБ башчылары, өкүлдөрү, жаш лидерлер, ...
09.07.2019

Конкурс жарыяланат

КОНКУРС ЖАРЫЯЛАНАТ  Эко-Арт-Лагерь Кара-Кужур өрөөнү, Кочкор р/ну, Нарын обл 19-28- июль 2019-ж Катышуучуларды кантип тандап алабыз? Айлана-чөйрөнү коргоо, жаратылышка аяр мамиле кылуу жана ак илбирсти сактоо темасындагы макал-лакаптын негизинде сүрөт тартып жана ага аннотация жазып, аны: “Роза Отунбаеванын демилгеси” Эл аралык коомдук фондунун электрондук дарегине 15.07.19 саат 17.00 чейин жибериниздер office@roza.kg Лагерь 12-15 жаш курактагы, жыйырма жаш улан ...
09.07.2019

«Ынтымактуу конуштар» долбоорунун катышуучулары стратегиялык план түзгөндү жана долбоор жазып жактаганды мыкты өздөштүрдү

4-7-июлдарда Ысык-Көлдө «Социалдык жана гендердик теңчиликти илгерилетүү аркылуу ынтымакты бекемдөө» долбооруна кирген Бишкектин 10 жаңы конушунун активдүү катышуучуларына “Долбоордун туруктуулугун камсыз кылуу боюнча стратегиялык пландоо” аттуу темада тренинг өтүлдү. Окутууга Ак-Ордо, Ак-Тилек, Ак-Бата, Бакай-Ата, Жеңиш, Калыс-Ордо, Көлмө, Мурас-Ордо, Рухий-Мурас, Эне-Сай конушунун жаш лидерлери жана коомдук ден соолук комитетинин мүчөлөрү ...
04.07.2019

Кыргызстанда активист-мигранттар үчүн жайкы үйрөтүү лагери өттү

2019-жылдын 27-июнунда USAIDдин "Адамдын укугу жана кадыр-баркы" долбоорунун алкагында мигранттар үчүн үч күндүк жайкы үйрөтүү лагери аяктады. Лагердин ишине он төрт мигрант болгон, коомдук лидер болууга жана коомдун өнүгүшүнө салым кошууга даяр болгон коомдук-активдүү жарандар катышты. Алардын ичинен он эркек жана төрт айым Чүй, Талас, Нарын жана Ысык-Көл облусунан келишти.   Үч күндүн ичинде лагердин катышуучулары өз укугун ишке ашыруудагы ...
30.06.2019

Ретриттин жүрүшүндө «Роза Отунбаеванын демилгеси» ЭКФнын миссиясы аныкталды

21-июндан 24-июнга чейин Ысык-Көлдүн түштүк жээгинде КР экс-президенти, фонддун негиздөөчүсү Роза Отунбаеванын катышуусу менен «Роза Отунбаеванын демилгеси» эл аралык коомдук фондунун кызматкерлери үчүн ретрит өттү.   Фонддун командасы уюштуруучулук жана инсандык өнүгүү призмасы аркылуу өз ишин кайра жүктөөнү жана кайрадан аңдап-түшүнүүнү жүргүзүү максатында ретрит уюштурду. Иш-чара төмөнкүдөй багыттар боюнча жүргүзүлдү:   • Өзүн ...

Издөө

Экс-президенттик институт

«Устат» долбоору

Мектепке даярдык көрүүчү жыл


School of Childhood

Садики на джайлоо

Gardens on jailoo

Балачак мектеби

School of Childhood

Билим фестивалы

«Эко-долбоор»

«Жылдыздар бөбөктөргө китеп окуйт»

КРда мектеп тамак-ашын ылайыкташтыруу

Балдар үчүн мастер-класстар

«Балдар филармониясы»

«Поэзия кечелери»

Биздин басылмалар

«Мекендештер»


mekendeshter-logo

«Бешик ырлары»


beshik-logo

Видео

Ключевые факторы успешности женщин в инновациях и технологиях

«Аларда кандай болду экен?»

«Фонддун долбоорлору»